رام اصلی یا غیر اصلی اندروید، مساله این است
 
تکنولوژی جدید

 custom-rom-nexus_teaser

  رام (ROM) چیست؟ اگر گوشی اندروید دارید و اخبار اندروید را دنبال می‌کنید و در مورد نرم‌افزارها و قابلیت‌های آن تحقیق می‌کنید، احتمالاً اسم «رام» به گوشتان خورده است. رام آن چیزی است که بوسیله‌ی آن یک سیستم‌عامل را بر روی گوشی نصب می‌کنند. رام را به عبارتی بر روی گوشی، فلش (Flash) می‌کنند. اگر بخواهید سیستم‌عامل گوشیتان را مثلاً از اندروید ۲ به اندروید ۴ ارتقا دهید، نرم‌افزار مخصوص ارتقا، رام اندروید ۴ که مخصوص گوشی شما عرضه شده است را از اینترنت دانلود کرده و بر روی گوشی فلش می‌کند.

اندروید یک سیستم‌عامل متن باز است. یعنی شرکت گوگل، کد منبع آن را مجاناً و کاملاً آزاد در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بقیه به توسعه‌ی آن کمک کنند. بدین خاطر هر کسی که دانش برنامه نویسی دارد می‌تواند کد منبع اندروید را بردارد و در آن تغییر ایجاد کند و یک اندروید جدید متناسب با سلیقه‌ی خود عرضه کند. به این کار عرضه‌ی یک رام سفارشی یا رام کاستوم (Custom ROM) می‌گویند. تا کنون رام‌های سفارشی بسیاری تولید شده اند و بعضی از آن‌ها که پایدارتر و بی اشکال تر هستند، بیشتر در میان کاربران معروف شده اند. رام سیانوژن یکی از این رام‌ها است.

ولی به چه دلیل ممکن است کسی بخواهد گوشی خود را فلش کند و سیستم‌عاملی که از اول روی آن نصب بوده و به احتمال زیاد درست کار می‌کند را عوض کند؟

یکی از انگیزه‌های نصب رام جدید بر روی گوشی، بروز کردن سیستم عامل آن است. ممکن است یک گوشی اندروید بخرید که بعد از مدتی، سازنده از بروز رسانی سیستم‌عامل دست بردارد. اگر بخواهید سیستم‌عامل گوشی را بروز کنید و از قابلیت‌ها و امکانات سیستم‌عامل جدید بهره‌مند شوید باید گوشی خود را فلش کنید و یک رام جدید بر روی آن نصب کنید. بعضی وقت‌ها هم برخی اشکالات که ممکن است برای یک کاربر آزاردهنده باشد، باعث می‌شود که آن شخص گوشی خود را فلش کند و یک رام جدید بر روی آن بریزد.

یکی دیگر از دلایل فلش کردن گوشی این است که برخی از تولید‌کنندگان تلفن‌های همراه مثل سامسونگ بر روی گوشی‌های خود نسخه‌ی تغییر یافته‌ای از اندروید را نصب می‌کنند که رابط کاربری آن متفاوت با اندروید اریجینال است. مثلاً سامسونگ رابط کاربری Touchwiz و اچ تی سی رابط کاربری Sense بر روی گوشی‌هایی که تولید می‌کنند نصب می‌کنند. اگر کاربری این‌ها را دوست نداشته باشد می‌تواند گوشی خود را با یک رام متفاوت یا رام اصلی اندروید فلش کند. البته کاربر با این کار، از شر برنامه‌های تبلیغاتی که توسط سازنده بر روی گوشی نصب شده اند نیز خلاص خواهد شد.

دلیل دیگر این است که کاربر می‌خواهد یک گوشی متفاوت داشته باشد. با نصب رام‌های غیر اصلی که هر کدام با توجه به صلیقه‌ی تولید کننده‌ی آن با دیگری فرق می‌کند، کاربر می‌تواند سیستم‌عامل گوشی را به گونه‌ای تغییر دهد که انگار صاحب یک گوشی جدید شده است. ممکن است کاربر بخواهد امکانات بیشتری داشته باشد. مثلاً بسیاری از رام‌ها این امکان را به کاربر می‌دهند که پردازنده‌ی خود را OverClock کنند. یعنی آن را به گونه‌ای تنظیم کنند که سریع‌تر کار کند و باتری بیشتری مصرف کند یا کندتر کار کند و باتری بیشتری ذخیره کند.

CyanoGenMod-10-1-teaser

از بین رام‌های سفارشی، کدام رام را انتخاب کنیم؟

اگر تصمیم گرفته اید که رام اصلی گوشی خود را با یک رام سفارشی عوض کنید، بهتر است اول در مورد روش فلش کردن گوشی اطلاعات کامل داشته باشید. چون اگر این کار را درست انجام ندهید ممکن است نرم‌افزار گوشی برای همیشه از بین برود. رام‌های سفارشی بسیار زیادند و برای هر صلیقه رام‌های بسیاری در اینترنت وجود دارد. چند تا از بهترین‌های آن‌ها به این شرح می‌باشد:

سیانوژن (CyanogenMod)

رام سیانوژن پر آوازه ترین رام سفارشی اندروید است. این رام کم ایراد ترین رام سفارشی موجود است و قابلیت تم پذیری دارد. امکانات متنوع دارد ولی گیج کننده نیست و کاربر در آن سردرگم نمی‌شود. سریع و روان و به عبارت ساده‌تر خوش دست است. بسیاری از افرادی که می‌خواهند نسخه‌ی جدید اندروید را بر روی گوشی خود نصب کنند ولی سازنده، نسخه‌ی جدید برای آن گوشی عرضه نکرده است، از سیانوژن استفاده می‌کنند.

cyanogen_10.1

AOKP

AOKP برای افرادی مناسب است که می‌خواهند تمام قابلیت‌های گوشی را دستکاری کنند. تنظیمات موجود در این رام تا حدودی بیشمار است. در این رام، ریز‌ترین ویژگی‌های گوشی را می‌توانید تغییر دهید و مطابق سلیقه‌ی خود درآورید. حتی جای ساعت (که در حالت عادی در گوشه‌ی بالای صفحه قرار دارد) و رنگ قسمت‌های مختلف را می‌توانید عوض کنید.

aokp-performance-controls

Paranoid Android

این رام قابلیتی دارد که می‌توان بوسیله‌ی آن ظاهر گوشی را شبیه تبلت کرد و یا بالعکس. البته قابلیت‌های مختلف دیگری هم دارد. قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل را می‌توانید دستکاری کنید. مثلاً نوار بالای صفحه را می‌توانید در این رام شفاف کنید.

paranoidandroid-hybrid-properties01

MIUI

این رام برای افرادی است که دوست دارند سیستم‌عاملی متفاوت و کمی غیر عادی داشته باشند. در ظاهر این رام، آیکون‌ها بزرگ و شبیه iOS هستند. ظاهر برخی قسمت‌ها شیشه‌ای است و جلوه‌های ویژه‌ی بسیاری در سراسر قسمت‌های سیستم‌عامل موجود است.

miui_teaser

البته توجه داشته باشید که رام‌های دیگر نیز در اینترنت موجود هستند. هر کدام هم ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. اکثراً کسانی به سراغ رام و فلش کردن گوشی می‌روند که اهل ماجراجویی هستند و می‌خواهند تجربه‌های جدید با گوشی خود داشته باشند. و اگرنه بیشتر افراد با همان رام اصلی که از اول بر روی گوشی نصب بوده است کار می‌کنند. اگر می‌خواهید ظاهر سیستم‌عامل گوشی خود را عوض کنید و نمی‌خواهید کار خطرناک انجام دهید که معلوم نیست عاقبت آن خوب باشد یا نه، به شما پیشنهاد می‌کنیم از لانچرها و نرم‌افزارهای جایگزین برای این کار استفاده کنید. می‌توانید با Go launcher، Go SMS و Go locker نزدیک به کل ظاهر سیستم‌عامل را عوض کنید بدون اینکه آسیبی به آن زده باشید. در آخر هم اگر از آن‌ها خوشتان نیامد به راحتی آن‌ها را حذف می‌کنید و گوشیتان به ظاهر قبلی‌اش بر می‌گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 16 تير 1392برچسب:cyanogenmod , rom , رام , سیانوژن , فلش کردن, :: 9:37
benyamin

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکنولوژی جدید و آدرس teknologo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 376
بازدید کل : 58498
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1